Kamienie milowe rozwoju- Twoje dziecko w wieku 1 roku

Jeżeli chcesz obserwować rozwój Twojego dziecka, przeczytaj i pobierz darmową broszurę „Poznaj oznaki, Reaguj wcześnie”  stworzoną przez Centra Kontroli i Prewencji Chorób  (Centers for Disease Control and Prevention). Broszura nie służy do stawiania diagnozy, ale pozwala na wczesne wykrycie potencjalnych problemów i skonsultowanie ich z lekarzem. Jest oparta na badaniach i w przyjazny dla rodziców sposób ułatwia śledzenie rozwoju dziecka. Ze względu na liczne pytania o rozwój dzieci, przetłumaczyłam broszurę razem z moim bratem, Pawłem Koniecznym i zachęcam do korzystania. Kamienie milowe rozwoju- 12 miesiąc dziecka można ściągnąć ZA DARMO  poniżej:


Pobierz za darmo


 

Poniżej ta sama broszura w wersji bez szablonu, za to z linkami do filmików, które wyjaśniają poszczególne podpunkty:

12 miesiąc życia dziecka- co większość dzieci robi w tym wieku

W jaki sposób Twoje dziecko bawi się, uczy, mówi, działa i przemieszcza- to ważne wskazówki dotyczące rozwoju. Kamienie milowe rozwoju to umiejętności, które większość dzieci może osiągnąć w określonym wieku.

Sprawdź kroki milowe rozwoju, które Twoje dziecko osiągnęło kończąc 12 miesięcy. Zabierz broszurę ze sobą na planową, profilaktyczną wizytę i porozmawiaj z lekarzem dziecka na każdej wizycie o etapach, które dziecko osiągnęło i czego możesz się spodziewać w najbliższym czasie.

Rozwój społeczny i emocjonalny:

 

Język / komunikacja:

 

Rozwój poznawczy (nauka, myślenie, rozwiązywanie problemów):

 

Ruch / Rozwój fizyczny:

 

Jak możesz pomóc dziecku się rozwijać:
  • Jeżeli idziesz do pracy, daj dziecku czas, aby przyzwyczaiło się do nowego opiekuna. Daj dziecku ulubioną zabawkę, pluszaka lub koc, aby czuło się bardziej komfortowo.
  • W odpowiedzi na niechciane zachowania, mów stanowczo „nie”. Nie krzycz, nie bij ani nie tłumacz nadmiernie. Przerwa w zabawie na 30 sekund do 1 minuty może pomóc nakierować dziecko.
  • Często całuj dziecko, przytulaj i chwal dobre zachowanie.
  • Zdecydowanie więcej czasu poświęcaj na chwalenie dobrych zachowań, niż karanie za złe zachowania (np. 4 razy dłużej chwal niż karaj).
  • Opowiadaj dziecku o tym co właśnie robisz, np. „mama teraz myje twoje rączki ściereczką”.
  • Czytaj Twojemu dziecku codziennie. Pozwalaj dziecku przewracać strony. Na zmianę nazywajcie rzeczy na obrazkach.
  • Rozwijaj to, co powie Twoje dziecko. Np. jak wskaże na auto i powie „a” lub „au”, odpowiedz: „tak, to jest duże, niebieskie auto”.
  • Daj Twojemu dziecku papier i kredki i pozwól mu dowolnie rysować. Naucz dziecko rysować linie na kartce, chwal je jak będzie próbowało naśladować.
  • Baw się z Twoim dzieckiem klockami, układankami i innymi zabawkami wymagającymi koordynacji rąk.
  • Chowaj małe zabawki i inne przedmioty i pozwól dziecku je znaleźć.
  • Zachęcaj dziecko do nazywania części ciała lub obiektów za oknem samochodu.
  • Śpiewaj piosenki z czynnościami, np. „Głowa, ramiona, kolana, pięty” z pokazywaniem. Pomóż dziecku wykonywać razem z Tobą te czynności.
  • Daj Twojemu dziecku garnek lub mały instrument, np. bębenek czy cymbałki. Zachęcaj je do wydawaniu przy ich pomocy dźwięków (zawsze pod opieką dorosłego).
  • Zapewniaj dużo bezpiecznych miejsc, które Twoje dziecko będzie mogło odkrywać, badać. (Zabezpiecz swoje mieszkanie, pochowaj niebezpieczne substancje i przedmioty. Zamocuj bramki do niebezpiecznych miejsc, np. piwnica czy balkon).

 

Możliwie szybko porozmawiaj z lekarzem dziecka, jeśli dziecko:
  • Nie chodzi na czworakach.
  • Nie szuka przedmiotów, które widzi, jak chowasz.
  • Nie wskazuje przedmiotów.
  • Nie uczy się gestów, np. kręcenia głową czy machania ręką.
  • Nie wymawia prostych słów jak „mama” czy „tata”.
  • Zapomina nauczonych wcześniej umiejętności.

 

 

W przypadku zauważenia któregokolwiek z tych objawów, mogących świadczyć o  prawdopodobnym opóźnieniu rozwojowym, powiadom lekarza lub pielęgniarkę dziecka i porozmawiaj z osobami w Twoim otoczeniu, które mają informacje na temat świadczeń dla małych dzieci w danym rejonie. Po więcej informacji wejdź na stronę www.cdc.gov/concerned.

 

Zaadaptowane z CARING FOR YOUR BABY AND YOUNG CHILD: BIRTH TO AGE 5, wydanie piąte, wydane przez Steven Shelov i Tanya Remer Altmann © 1991, 1993, 1998, 2004, 2009 przez Amerykańską Akademię Pediatrii i

BRIGHT FUTURES: GUIDELINES FOR HEALTH SUPERVISION OF INFANTS, CHILDREN, AND ADOLESCENTS, wydanie trzecie, wydane przez Joseph Hagan, Jr., Judith S. Shaw i Paula M. Duncan, 2008, Elk Grove Village, IL: Amerykańska Akademia Pediatrii.

Szczególne podziękowania dla dr Susan P. Berger; Dr Jenny Burt; Małgorzata Małgorzata Greco; Katie Green, MPH, CHES; Georgina Peacock, MD, MPH; Dr Lara Robinson, MPH; Camille Smith, MS, Eds; Julia Whitney, BS; i Rebecca Wolf, MA.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *