Kamienie milowe rozwoju- Twoje dziecko w wieku 18 miesięcy

Jeżeli chcesz obserwować rozwój Twojego dziecka, przeczytaj i pobierz darmową broszurę „Poznaj oznaki, Reaguj wcześnie”  stworzoną przez Centra Kontroli i Prewencji Chorób  (Centers for Disease Control and Prevention). Broszura nie służy do stawiania diagnozy, ale pozwala na wczesne wykrycie potencjalnych problemów i skonsultowanie ich z lekarzem. Jest oparta na badaniach i w przyjazny dla rodziców sposób ułatwia śledzenie rozwoju dziecka. Ze względu na liczne pytania o rozwój dzieci, przetłumaczyłam broszurę razem z moim bratem, Pawłem Koniecznym i zachęcam do korzystania. Kamienie milowe rozwoju- 18 miesiąc dziecka można ściągnąć ZA DARMO poniżej:


Pobierz za darmo


 

Poniżej ta sama broszura w wersji bez szablonu, za to z linkami do filmików, które wyjaśniają poszczególne podpunkty:

18 miesiąc życia dziecka- co większość dzieci robi w tym wieku

W jaki sposób Twoje dziecko bawi się, uczy, mówi, działa i przemieszcza- to ważne wskazówki dotyczące rozwoju. Kamienie milowe rozwoju to umiejętności, które większość dzieci może osiągnąć w określonym wieku.

Sprawdź kroki milowe rozwoju, które Twoje dziecko osiągnęło kończąc 18 miesięcy. Zabierz broszurę ze sobą na planową, profilaktyczną wizytę i porozmawiaj z lekarzem dziecka na każdej wizycie o etapach, które dziecko osiągnęło i czego możesz się spodziewać w najbliższym czasie.

Rozwój społeczny i emocjonalny:
  • Lubi dla zabawy podawać przedmioty innym.
  • Miewa napady złości .Zobacz video!
  • Może bać się obcych .Zobacz video !
  • Okazuje czułość znajomym ludziom.
  • Bawi się udając prawdziwe czynności, np. karmienie lalki. Zobacz video!
  • Może nadmiernie lgnąć do opiekunów w nowych sytuacjach.
  • Wskazuje palcem ciekawe rzeczy innym ludziom.
  • Bada otoczenie samodzielnie, ale w obecności rodzica.
Język / komunikacja:
Rozwój poznawczy (nauka, myślenie, rozwiązywanie problemów):
  • Wie, do czego służą przedmioty codziennego użytku, np. telefon, szczotka, łyżka.
  • Umie wskazać  części ciała. Zobacz video !
  • Okazuje zainteresowanie pluszakiem lub lalką, np. próbując je karmić.
  • Wskazuje palcem, by zwrócić na siebie uwagę innych.
  • Samodzielnie próbuje rysować.
  • Słucha prostych poleceń słownych, bez pokazywania, np. „usiądź”. Zobacz video !
Ruch / Rozwój fizyczny:
  • Samodzielnie chodzi. Zobacz video !
  • Może wchodzić po schodach (przytrzymując się np. poręczy) i biegać.  Zobacz video !
  • Ciągnie za sobą zabawki podczas chodzenia. Zobacz video !
  • Pomaga w rozbieraniu się. Zobacz video !
  • Pije z kubka.
  • Próbuje jeść przy pomocy łyżeczki.
Jak możesz pomóc dziecku się rozwijać:
  • Zapewnij dziecku poczucie bezpieczeństwa i miłości. Ważne jest, by w zachowaniu być spójnym i przewidywalnym.
  • Chwal dobre zachowania znacznie wyraźniej niż karzesz za złe zachowania (najlepiej używaj tylko krótkich przerw w zabawie).
  • Opisuj emocje dziecka, np. mów „jesteś szczęśliwa, kiedy czytamy tę książkę”.
  • Zachęcaj do zabawy w udawanie prawdziwych czynności.
  • Zachęcaj do okazywania empatii, np. jak inne dziecko jest smutne to zachęcaj do pocieszenia go.
  • Czytaj Twojemu dziecku książki i omawiaj obrazki używając prostych słów.
  • Naśladuj słowa Twojego dziecka.
  • Używaj słów opisujących uczucia i emocje.
  • Używaj prostych, jasnych zdań.
  • Zadawaj proste pytania.
  • Chowaj przedmioty pod poduszką czy kocykiem i zachęcaj do odnalezienia ich.
  • Baw się z Twoim dzieckiem klockami, piłkami, układankami, książkami i innymi zabawkami uczącymi związku przyczynowo- skutkowego oraz uczącymi rozwiązywania problemów.
  • Nazywaj obrazki w książkach oraz części ciała.
  • Zapewnij dziecku zabawki zachęcające do zabawy w udawanie prawdziwych czynności, np. lalki, telefony-zabawki.
  • Zapewnij dziecku bezpieczne miejsca, by mogło chodzić i swobodnie się przemieszczać.
  • Zapewnij dziecku zabawki, które może bezpiecznie ciągnąć.
  • Zapewnij dziecku piłki by mogło je kopać, turlać i rzucać.
  • Zachęcaj do picia z kubka i jedzenia przy pomocy łyżeczki, niezależnie od powstałego bałaganu.
  • Dmuchaj bańki i pozwól dziecku je przebijać.
Możliwie szybko porozmawiaj z lekarzem dziecka, jeśli dziecko:
  • Nie wskazuje innym przedmiotów.
  • Nie umie chodzić.
  • Nie wie do czego służą przedmioty codziennego użytku.
  • Nie naśladuje innych.
  • Nie uczy się nowych słów.
  • Nie zna przynajmniej 6 słów.
  • Nie zwraca uwagi lub nie reaguje jak opiekun wychodzi lub wchodzi do pomieszczenia.
  • Zapomina nauczonych wcześniej umiejętności.

 

W przypadku zauważenia któregokolwiek z tych objawów, mogących świadczyć o  prawdopodobnym opóźnieniu rozwojowym, powiadom lekarza lub pielęgniarkę dziecka i porozmawiaj z osobami w Twoim otoczeniu, które mają informacje na temat świadczeń dla małych dzieci w danym rejonie. Po więcej informacji wejdź na stronę www.cdc.gov/concerned.

Amerykańska Akademia Pediatrów rekomenduje sprawdzenie ogólnego rozwoju każdego dziecka i badania pod kątem autyzmu podczas kontrolnej wizyty 18-miesięcznego dziecka. Zapytaj swojego lekarza o sprawdzenie rozwoju Twojego dziecka.

Zaadaptowane z CARING FOR YOUR BABY AND YOUNG CHILD: BIRTH TO AGE 5, wydanie piąte, wydane przez Steven Shelov i Tanya Remer Altmann © 1991, 1993, 1998, 2004, 2009 przez Amerykańską Akademię Pediatrii i

BRIGHT FUTURES: GUIDELINES FOR HEALTH SUPERVISION OF INFANTS, CHILDREN, AND ADOLESCENTS, wydanie trzecie, wydane przez Joseph Hagan, Jr., Judith S. Shaw i Paula M. Duncan, 2008, Elk Grove Village, IL: Amerykańska Akademia Pediatrii.

Szczególne podziękowania dla dr Susan P. Berger; Dr Jenny Burt; Małgorzata Małgorzata Greco; Katie Green, MPH, CHES; Georgina Peacock, MD, MPH; Dr Lara Robinson, MPH; Camille Smith, MS, Eds; Julia Whitney, BS; i Rebecca Wolf, MA.